Skip to content

Dwa razy więcej opóźnionych lotów w czerwcu.* Czy letnie podróże muszą być tak stresujące?

Wakacje to czas wyczekiwany, radosny i przyjemny. Niemal każdy marzy o spokojnym wyjeździe, bez zbędnych zakłóceń, kłopotów czy opóźnień. Niestety, te ostatnie wydają się być wpisane w wiele urlopowych grafików, zwłaszcza wśród podróżujących samolotami. Dlaczego tak jest i czy jest jakiś sposób, by się przed tym uchronić?

 

Powody wakacyjnych opóźnień

Co rusz docierają do nas medialne informacje o problemach pasażerów na lotniskach, a dotyczą one najczęściej opóźnionych lotów. Powodów jest kilka. Przede wszystkim okres wakacyjny to wzmożony ruch lotniczy, większa liczba podróżnych oraz dużo więcej lotów. To zagęszczenie ma wpływ na płynność ruchu, zdarza się na przykład, że należy poczekać, bo poprzedni samolot nie wylądował albo brakuje slotu na lotnisku, by inny mógł wystartować.

Nakładają się na to również sprawy kadrowe. Latem niedobory personelu dają się we znaki jeszcze mocniej, dotyczy to kontrolerów lotu, załogi lotniska, personelu pokładowego różnych linii lotniczych. Okres wakacyjny to także czas, kiedy pracownicy linii, lotnisk i służb kontrolnych częściej organizują strajki, co może prowadzić do zakłóceń w ruchu lotniczym. W czerwcu miał miejsce strajk irlandzkiego stowarzyszenia pilotów, a w maju głośno było o 2 strajkach francuskich kontrolerów lotniczych, które skutkowały dużą liczbą anulowanych i mocno opóźnionych lotów.

Zmienna, letnia pogoda również potrafi tu namieszać – wysokie temperatury mogą wpływać na sprawność samolotów, a porywiste burze i wichury zakłócać ruch lotniczy.

„Pierwsze półrocze tego roku zakończyliśmy z bardzo dobrymi wynikami sprzedażowymi, mamy więc jeszcze więcej interesujących danych, w których widać wyraźnie, że wraz ze startem wakacji coraz częściej mierzymy się z zakłóceniami lotów. Całkowity współczynnik opóźnionych lotów (w stosunku do wszystkich rezerwacji) wyniósł w maju 11%, a w czerwcu już ponad 22%. Również w czerwcu odnotowaliśmy większą liczbę odwołanych lotów lub zmian rozkładowych – to ponad 10% (w maju to 4%) – komentuje Marta Gałuszka, Brand Manager Fru.pl – Zwiększyła się też liczba incydentów, gdy pasażerowie dowiadywali się o zmianach lub odwołanych lotach na ostatnią chwilę, już na lotnisku – w czerwcu było to 18%, w maju 6%” – dodaje Gałuszka.

Przepis na spokojniejszy urlop

Trudno wpłynąć na warunki pogodowe lub przewidzieć strajki na lotnisku, jednak łatwo sprawdzić na kogo można liczyć w kryzysowych sytuacjach i kto oferuje wspierające rozwiązania dla swoich klientów.

Fru.pl znane jest z doskonałej i wysoko ocenianej obsługi klienta, potwierdza to również nominacja dla Menedżerki Zespołu Konsultantów w konkursie Polish Contact Center Awards. Fru.pl oferuje produkty odpowiadające na wakacyjne potrzeby i problemy, takie jak opóźnienia, zmiany lotów czy ich odwołanie.

Pierwszy z nich to FRU Trip Protect, dzięki któremu można kontynuować podróż bez wydawania pieniędzy i bez zmartwień. W ramach usługi konsultanci proponują nowe, jak najszybsze alternatywne opcja dotarcia do celu. W przypadku odwołanego lotu warto mieć w zanadrzu FRU Fast Refund. Konsultanci pomogą wtedy bezpłatnie w znalezieniu alternatywnego lotu z dostępnych propozycji linii lotniczych. Jeśli propozycja nie spotka się z akceptacją pasażera, wtedy zostaje zlecony zwrot natychmiastowy w formie vouchera lub gotówki, który trafia na konto klienta w ciągu 24 godzin. Nie dość, że jest to szybciej, niż oferuje jakakolwiek linia lotnicza, nie trzeba czekać na decyzję 30-60 dni, to jeszcze nie wymaga formalności i stosu dokumentów.

Warto pamiętać, że w przypadku opóźnień wynoszących co najmniej 3 godziny, pasażerowie mają prawo ubiegać się o odszkodowanie. Jego wysokość zależy od miejsca wylotu i przylotu, a wszelkich wskazówek oraz informacji, jak się o nie ubiegać, także udziela Fru.pl.

Firma służy wsparciem również dla osób, które nie zarezerwowały podróży za ich pośrednictwem. W krakowskich i warszawskich punktach lotniskowych Fru.pl można otrzymać informacje, porady oraz pomoc w znalezieniu i zakupie alternatywnych lotów.

 

*W porównaniu do maja.
Całkowity współczynnik opóźnionych lotów w stosunku do wszystkich rezerwacji wyniósł w czerwcu 2024 r. ponad 22%, a w maju 2024 r. 11%.

Źródło danych w tekście: analiza platformy do rezerwacji biletów Fru.pl na podstawie danych własnych za okres 01.05.2024 – 30.06.2024.


Fru.pl to założona w 2007 roku internetowa platforma rezerwacji biletów lotniczych. Od początku swojego istnienia, Fru.pl koncentruje się na odpowiadaniu na potrzeby klientów, którzy często mają konkretne plany dotyczące podróży i różne obawy z nią związane. Fru.pl oferuje szeroki wybór lotów w konkurencyjnych cenach, którym towarzyszy profesjonalna i sprawna obsługa klienta świadczona przez zespół polskojęzycznych oraz angielskojęzycznych specjalistów.

Wraz z rozwojem platformy wprowadzono innowacyjne usługi fintech, które są odpowiedzią na częste obawy klientów związane z podróżą i zapewniające większą elastyczność planowania lotów. Usługi te mają na celu sprostanie wyjątkowym wyzwaniom i niepewnościom, które podróżni mogą napotkać podczas podróży, zapewniając im większy spokój ducha.

Mając na celu zadowolenie klientów i wprowadzanie ciągłych innowacji, Fru.pl z zaangażowaniem usprawnia proces rezerwacji podróży oraz zapewnia swoim klientom wsparcie posprzedażowe.

Fru.pl w swojej ofercie posiada szeroką gamę produktów, jak:

  • FRU Flex - możliwość odwołania lub zmiany terminu lotu bez podania przyczyny
  • FRU Fast Refund - zwrot środków za odwołany lot w ciągu 24 godzin
  • FRU Automatyczna Odprawa - automatyczna odprawa online dokonywana przez konsultantów FRU
  • FRU Medical - ubezpieczenie podróżne
  • FRU Trip Protect - bezpłatne alternatywy w przypadku opóźnienia, odwołania lub zmiany lotu

Więcej informacji:

  Blog

Facebook

 Instagram

YouTube

 TikTok