Port Lotniczy Radom-Sadków był cywilnym portem położonym około 4 km od centrum Radomia. Nazwa portu — Sadków — pochodziła od nazwy dzielnicy Radomia, w której zlokalizowany jest port. 19 lipca 2018 roku Port Lotniczy Radom złożył wniosek o upadłość, który został rozpatrzony pozytywnie, lotnisko zostało sprzedane Państwowemu Przedsiębiorstwu „Porty Lotnicze”.
Obecnie port ten jest przebudowywany. Nowootwarte lotnisko ma funkcjonować pod nazwą Port Lotniczy Warszawa-Radom im. Bohaterów Czerwca 1976 roku.
Jak ma wyglądać nowe lotnisko w Radomiu?
W zamyśle lotnisko ma służyć jako sposób na odciążenie Lotniska Chopina i być portem dla tanich i czarterowych linii lotniczych. Wnętrze terminala ma być doskonale przygotowane dla turystów.
Dysponować będzie 30 stanowiskami check-in do samodzielnej odprawy, 8 punktami kontroli bezpieczeństwa, a także 10 bramkami (zwanymi też po angielsku gate’ami). Na lotnisku ma również powstać duża strefa komercyjna z punktami handlowymi i gastronomicznymi.
Nowy terminal ma być przygotowany na przyjęcie 3 milionów pasażerów rocznie — z możliwością rozszerzenia przepustowości do 9 milionów pasażerów. Ma to być najnowocześniejszy tego typu obiekt w Polsce.
Przebudowana droga startowa i płyta postojowa mają umożliwić obsługę samolotów używanych przez linie czarterowe i niskokosztowe jak Boeing 737, Airbus A320 i A321neo.
Obecnie lotnisko posiada już płytę postojową, która mieści dwa samoloty kodu C, ale już niedługo ma się rozpocząć budowa płyty postojowej na 7 samolotów kodu C i 2 kodu D. Kody te oznaczają samoloty na podstawie rozpiętości ich skrzydeł i rozstawu kół podwozia głównego:
Samoloty kodu C mają rozpiętość skrzydeł od 24 m do 36 m, a rozstaw kół podwozia głównego od 6 m do 9 m. Są to na przykład Airbusy A320 i Boeingi 737.
Samoloty kodu D mają rozpiętość skrzydeł od 36 m do 52 m, a rozstaw podwozia głównego od 9 m do 14 m. Są to na przykład Boeing 767, Boeing 757, czy Airbus A300.
Będzie to pierwsze w Polsce lotnisko, którego system świateł drogi startowej będzie w pełni oparty na źródłach światła typu LED.
Zarząd Portu planuje także budowę stacji paliw dla małych samolotów, płyt postojowych oraz rozbudowę pasa startowego.
Łączny koszt inwestycji szacowany jest na około 1 miliard złotych, a pierwsze samoloty mają wystartować z Radomia w czwartym kwartale 2022 r. Pełna oferta lotów ma być dostępna od sezonu lato 2023. Nie jest znane jeszcze logo, którym będzie się posługiwał port lotniczy. Władze lotniska ogłosiły przetarg na twórców tego znaku i całej komunikacji wizualnej portu. Wiadomo jednak, że ma być ona „rodzinna, wakacyjna i czarterowa”.
Komunikacja z lotniskiem
W pobliżu lotniska przebiegają drogi międzynarodowe E77 (DK7/S7) i E371 (DK9), droga krajowa (DK12/S12) oraz linie kolejowe prowadzące do Warszawy, Krakowa, Łodzi i Lublina. Zarząd Portu zapowiada, że dzięki inwestycjom mającym miejsce w rejonie lotniska, czas dojazdu do wojewódzkich miast w regionie takich jak Kielce, czy Lublin znacząco się skróci. Natomiast podróż z Warszawy koleją ma trwać 75 minut, a samochodem około godziny.