Skip to content
Aktualizacja: 29/04/2022

Podziel się na:

Share on facebook
Share on whatsapp

Wybieracie się w pierwszą podróż samolotem? A może nie pierwszą, ale zawsze stawialiście na standardową oprawę na lotnisku i chcielibyście to zmienić? Nie od dziś wiadomo, że co można zrobić przez internet – warto zrobić przez internet. Chociażby ze względu na oszczędność czasu i nerwów – bo przecież nikt nie lubi długo czekać. Pozwoli to także mieć pewność, że zabraliście ze sobą wszystkie niezbędne dokumenty, oraz że Wasz dowód nie stracił właśnie na ważności. Przygotowaliśmy dla Was bardzo wygodny poradnik zawierający najważniejsze informacje dotyczące odprawy online!

 

Kilka słów wstępu

Warto pamiętać, że niektóre linie lotnicze wymagają odprawy online: Wizz Air, Ryanair, Air Serbia, Ukraine International Airlines, Air Baltic, Volotea i Jet2. Z naszego artykułu dowiecie się:

  • w jakim celu i jak odprawić się przez internet,
  • czym się to różni od standardowej odprawy na lotnisku,
  • jakie są zalety odprawy online,
  • kto może skorzystać z odprawy przez internet oraz,
  • kiedy uruchamiają odprawę poszczególne linie lotnicze.

 

Po co jest odprawa?

Odprawa to początkowy etap podróży samolotem, którego nie można pominąć. W trakcie odprawy sprawdzane są dokumenty pasażera, nadawany jest bagaż rejestrowany, a, docelowo, wydawana jest karta pokładowa, która jest podstawą wejścia na pokład samolotu.

 

Zalety odprawy on-line

Odprawa online jest zdecydowanie najwygodniejszym rozwiązaniem, z którego chętnie korzystają pasażerowie różnych linii lotniczych. Wśród największych zalet tego sposobu odprawienia się można wyróżnić:

  • znacznie krótszy czas odprawy – odprawa online trwa zaledwie kilka do kilkunastu minut (w zależności od biegłości pasażera); na lotnisku trzeba jedynie nadać bagaż w na stanowisku linii lotniczej lub punktach samodzielnego nadawania bagażu;
  • można dokonać jej z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie, wystarczy mieć przy sobie laptopa, smartfona, czy tabletu z dostępem do internetu;
  • w przypadku utrudnień w ruchu drogowych i dotarcia na lotnisko po odprawie, nadal będziecie mieli możliwość wejścia na pokład – jeśli tylko dotrzecie na czas do bramek;
  • wybór miejsca jeszcze przed lotem – podczas odprawy otrzymujecie mapę miejsc w samolocie, na której widzicie, czy dane miejsce jest zarezerwowane, czy wolne i możecie wybrać odpłatnie lub darmowo w zależności od linii lotniczej odpowiednie dla siebie;
  • odprawa online pozwala wykupić bagaż rejestrowany w korzystniejszej cenie niż w przypadku robienia tego na lotnisku;
  • pozwala upewnić się, że posiadacie wszystkie niezbędne do podróży dokumenty, oraz że wszystkie z nich są nadal ważne – chyba jedną z najgorszych rzeczy w drodze na wymarzone wakacje jest nieważny dowód osobisty/paszport, o którym dowiadujemy się dopiero na lotnisku.

Odprawa online, dokumenty podróżne i karty pokładowe

 

Odprawa online – dla kogo?

Zdarzają się przypadki, kiedy odprawa online nie jest możliwa:

  • kiedy „podejdziemy” do niej zbyt późno – należy pamiętać, że każda linia lotnicza ma własne wymagania dotyczące tego procesu. Podstawowym jest właśnie dostępność – odprawa online jest możliwa w okresie od kilku tygodni do kilku godzin przed odlotem;
  • podróż odbywa się ze zwierzęciem;
  • odprawa online nie jest możliwa dla pasażerów wymagających specjalnej opieki oraz dzieci w wieku 6-12 lat podróżujących samotnie;
  • przepisy rządowe ograniczają dostępność do odprawy online;
  • warto sprawdzić, czy dane podane na stronie logowania są poprawne – być może jest to zwykły błąd, który można szybko poprawić.

 

Co jest niezbędne do odprawy online?

Przede wszystkim do odprawy online będziecie potrzebować numeru rezerwacji, numeru biletu lotniczego i dokumentu tożsamości. Pamiętajcie, że różne linie lotnicze mają różne wymagania. Formularze poszczególnych przewoźników mogą wymagać od Was podania dodatkowo np. daty i kierunku lotu, adresu e-mail, czy też innych danych z dokumenty podróży.

 

Odprawa online krok po kroku

Należy pamiętać, że odprawy nie da się pominąć. Dlatego warto wybrać najprostszy i najszybszy sposób i zrobić to online. Jak wygląda odprawa online? System przewoźnika zada Wam dokładnie takie same pytania, jakie zadałby personel lotniska.

  1. Przygotujcie dokument tożsamości. Jeśli Waszym kierunkiem docelowym jest państwo Unii Europejskiej – wystarczy dowód osobisty. Jeśli spoza Unii – konieczny będzie paszport. W tym miejscu upewnijcie się od razu, czy wymagany dokument nie stracił ważności.
  2. Wejdźcie na stronę linii lotniczych.
  3. Znajdźcie zakładkę „Odprawa”
  4. Wypełnijcie formularz. System zapyta Was o podstawowe dane takie, jak: imię, nazwisko, data urodzenia, seria i numer oraz data ważności dokumentu tożsamości, numer rezerwacji i numer biletu lotniczego. Niektórzy przewoźnicy mogą wymagać również podania dodatkowych informacji. Upewnijcie się, że wszystkie dane są poprawne – to bardzo ważne. Jedna literówka może kosztować Was odwołanie wakacji, ponieważ nie zostaniecie wpuszczeni na pokład samolotu.
  5. Wybierzcie odpowiednie i najbardziej komfortowe dla Was miejsce. Wyświetli Wam się mapka samolotu, z której dowiecie się, które miejsca są już zarezerwowane, a które są do wyboru. Wybór miejsc podczas odprawy online może być odpłatny lub darmowy, zdecydowanie jednak większość linii lotniczych bezpłatnie przydziela losowe miejsca, a wybór konkretnych miejsc jest dodatkowo płatny.
  6. W zależności od linii lotniczych kolejnym krokiem może być wybór dodatkowych usług: pierwszeństwo wejścia na pokład, dokupienie kolejnego bagażu, wykupienie ubezpieczenia, otrzymanie sms-a z potwierdzeniem. Wychodząc naprzeciw podróżnym, niektóre linie lotnicze troszczą się także o to, co dzieje się po wyjściu z samolotu i dają możliwość wypożyczenia samochodu w miejscu docelowym. Pamiętajcie, że dodatkowe usługi są dodatkowo płatne i możecie ten krok pominąć.
  7. Po przejściu odprawy otrzymacie kartę pokładową. Może zostać wysłana wybranym przez Was sposobem: przez sms, na adres e-mail lub, jeśli przewoźnik posiada taką opcję – na specjalną aplikację. W zależności od przewoźnika przesłanie karty pokładowej może potrwać do kilku dni. Pamiętajcie, że każdy pasażer musi mieć własną kartę pokładową.
    Kartę pokładową należy wydrukować i mieć ze sobą na lotnisku właśnie w tej formie. Brak karty pokładowej i dokumenty tożsamości użytego podczas odprawy będzie skutkować karą finansową, a w skrajnych przypadkach nawet niewpuszczeniem na pokład samolotu.
    Kartę pokładową wraz z dokumentem tożsamości należy okazać podczas boardingu.
  8. Jeśli wykupicie bagaż rejestrowany, pamiętajcie, że pomimo wykonanej odprawy online, musicie przejść na lotnisku standardową odprawę bagażową. W tym celu warto być na lotnisku odpowiednio wcześniej.
  9. Po przejściu odprawy, zmianę daty lotu czy danych personalnych umożliwiają tylko nieliczni przewoźnicy (Ryanair, Wizz Air oraz easyJet). Należy jednak pamiętać, że wiąże się to z dodatkową opłatą oraz jest ograniczone czasowo.

 

Kiedy jest uruchamiana odprawa online u poszczególnych przewoźników?

Nie istnieją odgórne zasady uruchamiania odprawy online, dlatego każda linia lotnicza może to zrobić kiedy chce. Sprawdźcie, kiedy uruchamiają odprawę online wybrani przewoźnicy:

  • Ryanair – bezpłatna odprawa możliwa jest od 24 do 2 godzin przed planowaną godziną odlotu; jeśli zdecydujecie się wykupić miejsce będziecie mogli przeprowadzić odprawę nawet 60 dni przed planowanym lotem;
  • Wizz Air – odprawa jest możliwa od 30 dni do 3 godzin przed wylotem w przypadku wykupienia miejsca lub na 48 godzin przed wylotem, jeśli nie wykupicie miejsca;
  • easyJet – odprawę należy przejść w terminie od 30 dni do 2 godzin przed planowanym wylotem. Pamiętajcie, że w przypadku tej linii niemożliwe jest dokonanie odprawy na lotnisku!
  • LOT Polish Airlines – odprawa online zostaje uruchomiona na 24 godziny przed planowanym wylotem i możliwa do 2 godzin przed nim;
  • Air France – korzystając z oferty tej linii lotniczej, będziecie mogli odprawić się od 30 godzin przed planowanym odlotem;
  • Lufthansa – przewoźnik umożliwia dokonanie odprawy online najwcześniej na 23 godziny przed wylotem;
  • Austrian Airlines – odprawa online jest otwierana na 47 godzin przed planowanym wylotem;
  • Swiss Airlines – odprawa rozpoczyna się na 23 godziny przed odlotem;
  • Iberia – przewoźnik uruchamia możliwość dokonania odprawy online na 24 godziny przed planowanym odlotem, a zamyka 60 minut przed nim;
  • Vueling Airlines – odprawa przez internet jest możliwa od razu po zarezerwowaniu biletu, do 4 godzin przed odlotem;
  • Transavia Airlines – usługa jest uruchamiana na 30 godzin przed planowanym odlotem i kończy się, w zależności od lotu, na 1 lub 4 godziny przed podróżą;
  • KLM – z KLM będziecie mogli dokonań odprawy w dowolnej chwili w ciągu 30 godzin przed odlotem;
  • TAP (Air Portugal) – przewoźnik uruchamia odprawę przez internet na 36 godzin przed wejściem na pokład samolotu.

 

Automatyczna odprawa

Jeśli nie chcecie martwić się odprawą w żadnej formie, warto wiedzieć, że FRU.PL oferuje usługę Odprawy Online. Zrobimy odprawę online za Was, a szczegółowe instrukcje przekażemy mailowo. Do Was będzie należało jedynie wybranie tej opcji podczas zakupu biletu i podanie swoich danych personalnych, adresu e-mail i numeru telefonu oraz zabranie na lotnisko gotowej karty pokładowej. 

 

Bagaż

Podróżni mają do wyboru dwa rodzaje bagażu: podręczny i rejestrowany

a) Bagaż podręczny – stanowi nieduża torebka, bądź plecak, mieszczące się pod fotelem lub w schowku nad naszymi głowami. Nie może przekroczyć wagi (najczęściej) 10 kg oraz wymiarów określonych przez poszczególnych przewoźników. W bagażu podręcznym można przewozić ubrania, płyny (w przezroczystych pojemnikach o maksymalnej pojemności 100 ml każdy – przy czym całkowita pojemność wszystkich opakowań nie może przekroczyć 1 litra), sprzęt elektroniczny i dokumenty. Zabronione jest przewożenie w bagażu podręcznym: ostrych przedmiotów oraz napojów i żywności (z wyjątkiem jedzenia dla dzieci do 2 roku życia).

b) Bagaż rejestrowany – jest to bagaż, który należy nadać przed wylotem i odebrać w punkcie odbioru bagaży po wylądowaniu. Bagaż jest dodatkowo płatny zgodnie z taryfą danego przewoźnika. Wymiary i maksymalną wagę również określają indywidualnie przewoźnicy. W bagażu rejestrowanym nie wolno przewozić: dokumentów, gotówki, papierów wartościowych, elektroniki, biżuterii, metali i kamieni szlachetnych, kluczy, lekarstw, dzieł sztuki etc.
W obu przypadkach przekroczenie dopuszczalnych wymiarów i wagi wiąże się z dodatkowymi opłatami.

 

Po przybyciu na lotnisko

Po przybyciu na lotnisko należy udać się z wydrukowaną kartą pokładową oraz dokumentem tożsamości do stanowiska kontroli bezpieczeństwa i okazać oba dokumenty podczas boardingu. Jeśli posiadacie bagaż rejestrowany, podejdźcie do stanowiska odprawy bagażu na co najmniej 90 minut przed planowanym odlotem, szczególnie w wysokich sezonach, kiedy kolejki do nadania bagaży rejestrowanego i kontroli bezpieczeństwa mogą być długie.

Boarding

 

Zmiany w odprawie ze względu na Covid-19

Pandemia nie wpłynęła znacząco na odprawę online. Jedyną zmianą jest konieczność wypełnienia dodatkowo oświadczenia o stanie zdrowia, które znajdziecie na stronie przewoźnika. Jednakże zasady te zmieniają się bardzo często, więc warto na bieżąco monitorować aktualny stan rzeczy.