W ostatnich minutach lotu samolot opuszcza wysokość przelotową i zaczyna się zniżać. Każdy, kto często podróżuje samolotem, zauważy to jeszcze zanim stewardesy ogłoszą tę informację pasażerom. Podczas tych minut przed lądowaniem możecie czuć się trochę niepewnie, ale procesy prowadzące do lądowania są bardzo dobrze opracowane, więc możecie usiąść i zrelaksować się, dopóki nie będziecie mieli ponownie ziemi pod stopami.
By przybliżyć Wam przebieg procesu lądowania samolotu, zebraliśmy najważniejsze informacje dotyczące tej procedury, tak aby związane z tym etapem podróży emocje były jedynie przyjemnym zakończeniem podróży do obranego celu.
Jakie są fazy lądowania?
- Podejście do lądowania – ta faza lądowania polega na ustawieniu samolotu na ścieżce podejścia z odpowiednim, dostosowanym do zaistniałych warunków, kątem zniżania. Bardzo ważne jest również wzięcie odpowiedniej poprawki na wiatr. To jest również faza, w której podejmuje się decyzję dotyczącą odpowiedniej konfiguracji skrzydeł, czyli na przykład ustawienie klap do lądowania. To także moment na wysunięcie podwozia, włączenie świateł lądowania oraz sprawdzenie check-listy;
- Podprowadzenie – to faza bezpośredniego przygotowania do lądowania. To także moment na wprowadzenie ostatnich poprawek przed przyziemieniem;
- Wyrównanie – to faza, w której na bardzo niskiej wysokości, wykonywane jest zmniejszenie kąta zniżania do zera. Innymi słowy, można to określić jako zmniejszenie prędkości opadania do zera w przypadku poziomo położonej powierzchni lotniska;
- Wytrzymanie – to faza, w której samolot, lecąc na wysokości wyrównania, stopniowo wytraca prędkość aż do tak zwanej prędkości przyziemienia, która zbliżona jest zwykle do minimalnej prędkości;
- Przyziemienie – to faza, w której ma miejsce dotknięcie ziemi przez samolot w odpowiedniej dla danego typu statku konfiguracji;
- Dobieg – w tej fazie ma miejsce wytracenie prędkości na ziemi aż do zatrzymania się bądź rozpoczęcia kołowania.
- Kołowanie — to manewrowanie samolotu o własnym napędzie po dobiegu poprzez przetaczanie się na ziemi.
Jaka jest prędkość lądowania?
Prędkość lądowania samolotu to prędkość powietrza, przy której siła nośna na skrzydłach jest nieco mniejsza od całkowitego ciężaru samolotu. Ta prędkość lądowania może być dodatkowo zmniejszona za pomocą urządzeń wspomagających podnoszenie, takich jak klapy do lądowania. Prędkość jest obliczana automatycznie i jest oczywiście elementem przygotowania do lądowania samolotu na wyznaczonej drodze startowej lotniska. Zbyt duża prędkość lądowania stanowiłaby zbyt duże zagrożenie dla procesu lądowania, ale zbyt mała również nie pomaga w bezpiecznym lądowaniu, dlatego też dobrana prędkość ma ogromne znaczenie zarówno dla małych, jak i dużych samolotów, aby zakończyć lot z sukcesem i ponownie bezpiecznie dotknąć ziemi.
Różne prędkości lądowania
Dla szybowca zakłada się prędkość lądowania około 50 kilometrów na godzinę, dla dużego samolotu prędkość ta jest znacznie wyższa i w zależności od modelu oraz wielkości wynosi około 300 km/h. Jest to prędkość zwykle wybierana dla samolotów, aby zapewnić bezpieczne podejście do lądowania. Oczywiście warunki w strefie lądowania również odgrywają rolę, szczególnie zimowa pogoda i burze to kwestie, które mogą wpłynąć na prędkość. W takich wypadkach komunikacja pomiędzy centrum kontroli lotniska a pilotem jest niezbędna do dokonania właściwego wyboru.
Lądowanie mimo podmuchów wiatru
Samolot może wylądować nawet pomimo silnych podmuchów wiatru. Pilot jest dobrze wyszkolony, aby radzić sobie w takich sytuacjach i bezpiecznie sprowadzić samolot na ziemię. Podmuchy wiatru różnią się od turbulencji i mogą być nieco niekomfortowe ze względu na gwałtowne podmuchy. Objawia się to przy twardym lądowaniu lub mocnym hamowaniu. Twarde lądowanie nie oznacza jednak, że pilot źle wykonał swoją pracę. Wręcz przeciwnie, zadbał o to, by samolot wylądował bezpiecznie mimo mniej niż idealnej pogody. Możecie być pewni, że podczas lotu jesteście w bezpiecznych rękach, ponieważ zarówno pilot, jak i personel pokładowy są doskonale wyszkoleni i potrafią doskonale ocenić każdą sytuację. Nawet jeśli niektóre sytuacje wydają się Wam niekomfortowe, są one całkowicie normalne dla samolotu i jego załogi, i nie mają negatywnego wpływu na wasze osobiste bezpieczeństwo.
Lądowanie przy silnym wietrze
Oczywiście podczas lotów warunki nie zawsze są najlepsze. Może się zdarzyć, że na lotnisku docelowym zmieni się pogoda lub będzie wiał silny wiatr. W takich przypadkach pilot jest informowany w regularnych odstępach czasu przez personel naziemny na miejscu o aktualnej sytuacji pogodowej, aby mógł jak najlepiej przygotować się do lądowania. Aby móc przeprowadzić bezpieczne lądowanie, wyznaczone są pewne limity. Jeśli zostaną one przekroczone, pilot musi zmienić lotnisko na inne. Samoloty zawsze wożą trochę dodatkowego paliwa na takie przypadki.
Turbulencje nie stanowią problemu
Mimo że może być niekomfortowo w kabinie — turbulencje nie są niebezpieczne dla samolotu. Jest to jedynie wiatr, który unosi samolot. Technicznie rzecz biorąc, samolot jest zbudowany tak, by wytrzymać wielokrotnie więcej niż lekkie turbulencje. Gdybyście mogli w tym momencie spojrzeć na samolot z zewnątrz, zdziwilibyście się, jak mało samolot naprawdę się porusza.
Odsłanianie żaluzji w oknach samolotu przed lądowaniem
Aby ocenić sytuację w trakcie lądowania, samolotu obsługa musi mieć jak najlepszy widok na zewnątrz, dlatego podczas najbardziej "krytycznych" manewrów — startu i lądowania — żaluzje przed oknami muszą być zawsze otwarte. Jeśli miałaby się odbyć ewakuacja samolotu, złożone stoły lub oparcia siedzeń ustawione daleko do tyłu niepotrzebnie by ją utrudniały. Fakt wyłączania świateł w samolocie podczas startu i lądowania ma podobne podłoże — w końcu oświetlenie awaryjne, które wskazuje drogę do wyjść ewakuacyjnych, jest najlepiej widoczne, gdy w samolocie jest ciemno.
Oklaski po wylądowaniu
Przez długi czas, zwłaszcza na lotach czarterowych, można było zobaczyć pasażerów klaszczących po wylądowaniu. Wielu już dawno zrezygnowało z tej tradycji. Niektórzy uważają nawet ten zwyczaj za wstydliwy. Dla niektórych pasażerów latanie to nic innego jak jazda taksówką. Inni wciąż wsiadają do samolotu z pewnym sceptycyzmem i traktują podróż bardziej jako doświadczenie. Szczególnie cieszą się, gdy po kilku godzinach nad chmurami bezpiecznie docierają na ziemię i dziękują pilotowi, klaszcząc za bezpieczną podróż. Ale co tak naprawdę myślą piloci, gdy pasażerowie biją brawo po wylądowaniu? Bez wątpienia cieszą się słysząc, że pasażerowie nagradzają pilotów brawami za zapewnienie bezpieczeństwa lotu.
Lotniska, które są najbardziej spektakularnymi podejściami do lądowania na świecie.
Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego definiuje pas startowy jako prostokątny obszar lądu specjalnie przygotowany do lądowania i startu samolotów. Niektóre pasy startowe na lotniskach są nawierzchniami sztucznymi, często z asfaltu, betonu lub ich mieszanki, a niektóre to nawierzchnie naturalne, takie jak ziemia, żwir lub lód. Większość pasów startowych wygląda podobnie — jak autostrada prowadząca na lotnisko. Są jednak przypadki, które wyróżniają się na tle pozostałych!
Międzynarodowy port lotniczy Genua im. Krzysztofa Kolumba, Włochy
Nazwane na cześć genueńskiego nawigatora i odkrywcy Krzysztofa Kolumba, lotnisko to posiada jeden z najbardziej imponujących pasów startowych na świecie. Port lotniczy Genua to międzynarodowy port lotniczy zbudowany na sztucznym półwyspie. Pas startowy jest zbudowany na zrekultywowanej ziemi nad Morzem Śródziemnym. Oferuje spektakularne widoki na morze dla pasażerów podczas lądowania i startu. Lądowanie jest jednak najbardziej imponujące, ponieważ zejście z gór za miastem dodaje surrealistycznego akcentu.
Chcielibyście na własne oczy zobaczyć to niesamowite lotnisko? Sprawdźcie naszą ofertę lotów i wybierzcie się na wycieczkę do słonecznej Italii! Tanie loty do Genui znajdziecie na FRU.PL.
Port lotniczy Barra, Szkocja
Jedyne lotnisko na świecie, w którym regularne loty wykorzystują plażę jako pas startowy leży na północnym krańcu wyspy Barra w Szkocji i zostało otwarte w 1936 roku. Trzy pasy startowe ustawione są na plaży w trójkącie, oznaczonym na końcach drewnianymi słupkami. Czasy lotów często zmieniają się wraz z przypływem, ponieważ te pasy startowe są zwykle zanurzone w morzu podczas przypływów.
Port lotniczy Madera, Funchal Cristiano Ronaldo Airport, Portugalia
Międzynarodowy port lotniczy Madera, czyli lotnisko Cristiano Ronaldo, to międzynarodowe lotnisko w portugalskim archipelagu Madery. Jest to jedno z najniebezpieczniejszych lotnisk w Europie, tylko doświadczeni piloci mogą poruszać się po pasie startowym między skalistymi wzgórzami a oceanem. Pas startowy został przedłużony w 2003 roku. Nowe przedłużenie to spektakularny most wsparty na 180 kolumnach z widokiem na ocean. Lotnisko zostało przemianowane na Międzynarodowy Port Lotniczy Madera Cristiano Ronaldo w 2017 roku, na cześć słynnej gwiazdy piłki nożnej, która urodziła się na Maderze.
Sprawdźcie naszą ofertę lotów na Maderę i wylądujcie na tym niezwykłym lotnisku!
Port lotniczy im. Księżnej Juliany – St. Maarten
Pas startowy, który w przeszłości był wykorzystywany do lotów wojskowych, nie był przeznaczony do intensywnego korzystania lotów cywilnych i był przeznaczony do lotów ciężkich śmigłowców. Wraz z otwarciem lotniska dla lotnictwa cywilnego stworzyło to możliwość wykonania najciekawszego zdjęcia ze względu na położenie wykorzystywanego pasa startowego. To, co czyni to lotnisko wyjątkowym, to fakt, że zmusza samoloty do latania na niewiarygodnie małej wysokości bezpośrednio nad popularną plażą Maho.
Międzynarodowy port lotniczy Gibraltar, Hiszpania
Istnieje kilka czynników, które sprawiają, że międzynarodowe lotnisko w Gibraltarze jest interesujące. Przede wszystkim pojedynczy pas startowy został zbudowany tuż nad morzem i rozciąga się na całej szerokości półwyspu. Piloci nie tylko muszą ostrożnie krążyć wokół góry Gibraltar przed lądowaniem, ale jeśli mijają pas startowy, mają do czynienia z ogromnym morzem. Innym niebezpiecznym czynnikiem jest to, że jedynym sposobem wjazdu do miasta Gibraltar jest przejście bezpośrednio przez pas startowy lotniska, a kiedy samolot ląduje lub startuje, droga jest zablokowana.
Lotnisko Courchevel — Alpy Francuskie, Francja
Courchevel Altiport to małe lotnisko obsługujące ośrodek narciarski Courchevel we francuskich Alpach. Urlopowicze mogą nie zdawać sobie sprawy z trudności tego lotniska, ale ten pas startowy jest koszmarem nawet najbardziej wykwalifikowanych pilotów. Ten bardzo krótki pas startowy o długości zaledwie 537 metrów jest odpowiedni tylko dla helikopterów i małych samolotów. Krótki pas startowy to nie tylko czynnik zagrożenia, ale jego niebezpieczeństwo potęguje otaczający teren, pobliskie stoki narciarskie i góry. Ważnym czynnikiem jest to, że lotnisko nie ma żadnych procedur podejścia instrumentalnego ani oświetlenia pasa startowego, które sprawiają, że lądowanie w mglistych lub zaśnieżonych warunkach jest wyjątkowo niebezpieczne.