Skip to content
Aktualizacja: 16/08/2022

Podziel się na:

Linie lotnicze w całej Unii Europejskiej borykają się z odwołaniami, opóźnieniami i godzinnymi kolejkami, co powoduje, że letnie podróże mogą stawać się kłopotliwe. Słabe warunki pracy i obniżki płac to główne przyczyny chaosu na europejskich lotniskach, gdzie związki reprezentujące prawa pracowników wzywają do strajków w sprawie warunków pracy i łamania prawa pracy. Co to oznacza dla podróżujących? Jak można uniknąć nieprzyjemnej sytuacji i jak wyglądają przewidywania na przyszłość. Na te wszystkie pytania odpowiemy w poniższym artykule.

 

Geneza problemu

Podczas pandemii wielu pracowników lotnisk i linii lotniczych zostało zwolnionych, co spowodowało poważny brak personelu tego lata. Przepracowani i niedostatecznie opłacani pracownicy, w tym personel odprawy, personel pokładowy i piloci, strajkowali w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Złagodzenie ograniczeń pandemicznych spowodowało gwałtowny wzrost liczby pasażerów, więc akcja protestacyjna spowodowała chaos na lotniskach w całej Europie. Obserwujemy strajki, ponieważ pracownicy pracują ciężej i w wielu przypadkach za mniejsze wynagrodzenie z powodu umów z czasów COVID, które wciąż obowiązują, wielu z nich do 2024 r.
W obliczu niedoboru siły roboczej i inflacji pracownicy linii lotniczych w Europie domagają się wyższych płac i większej liczby pracowników. Oprócz prośby o wyższe pensje, działacze związkowi w Paryżu wezwali lotniska do wdrożenia awaryjnego planu rekrutacyjnego w celu odbudowania liczby personelu sprzed pandemii.

 

Sytuacja linii lotniczych i lotnisk

  • Ryanair

Problemy Ryanaira zaczęły się przed kryzysem COVID. Umowy dla pracowników irlandzkiego przewoźnika były podpisywane w hiszpańskiej spółce. Personel pokładowy Ryanaira w Hiszpanii wzywa firmę do honorowania umów kontraktowych od 2019 roku. Związek pracowników prosi linie lotnicze o dostosowanie umów pracowniczych do hiszpańskiego prawa, w tym o przyznanie pracownikom 30 dni corocznego urlopu, 14 dni ustawowo wolnych od pracy rocznie i dwóch dodatkowych płatności, które większość hiszpańskich pracowników otrzymuje rocznie. Związek apeluje również o przywrócenie pracowników zwolnionych w związku z wcześniejszą akcją strajkową. Pracownicy Ryanair zaplanowali również regularne akcje protestacyjne na najbliższe pięć miesięcy. Od 8 sierpnia do 7 stycznia załogi kabinowe będą strajkować od poniedziałku do czwartku co tydzień. Prawdopodobnie wpłynie to na trasy Ryanaira do lotnisk w Alicante, Barcelonie, Madrycie, Maladze, Palma de Mallorca i Sewilli. Warto jednak zauważyć, że przedstawiciele Ryanair twierdzą, że ten strajk spowoduje wiele zakłóceń.

  • EasyJet

Piloci EasyJet w Hiszpanii wyjdą na trzy 72-godzinne strajki w sierpniu w związku z warunkami pracy i sporami umownymi. Strajki mogą wpłynąć na prawie wszystkie trasy EasyJet w Hiszpanii lub poza nią. Daty strajków pilotażowych EasyJet to 12-14 sierpnia, 19-21 i 27-29 sierpnia.

  • ANA

Pracownicy lotnictwa cywilnego w dwóch związkach zawodowych w Portugalii będą strajkować w sprawie wynagrodzeń i poziomu bezpieczeństwa od 19 do 21 sierpnia. Będzie to miało wpływ na wszystkie 10 lotnisk zarządzanych przez operatora lotniska ANA, a mianowicie Lizbonę, Porto, Faro, Maderę, Beja, Flores, Horta, Ponta Delgada i Santa Maria.

  • Brussels Airlines

Brussels Airlines, część niemieckiej linii lotniczej Lufthansa, obniżyły o 6 procent lotów w lipcu i sierpniu, co zdaniem linii lotniczych powinno „zapewnić lepszą równowagę między pracą a życiem naszych załóg”.

  • British Airways/Londyn

W obliczu poważnych niedoborów personelu urzędnicy na londyńskim lotnisku Heathrow ograniczają liczbę pasażerów odlatujących codziennie z lotniska do 100 000 do 11 września. W odpowiedzi na ograniczenia na Heathrow British Airways ograniczyło nowe rezerwacje i anuluje 10 000 lotów do końca października. Linie lotnicze twierdzą, że ułatwi to zmianę rezerwacji pasażerów na nowe loty, jeśli spotkają się z odwołaniem. Anulowanie dotyczy głównie tras krótkodystansowych mniej niż trzy godziny od Londynu. Ale problemy nie ograniczają się do Heathrow. Drugie główne lotnisko Londynu, Gatwick, również ogranicza codzienne loty do końca października.

  • Air France

Loty we Francji były utrudnione przez strajki lotnicze tego lata, szczególnie w Paryżu, ale na jesień nie są zaplanowane żadne strajki. Główny przewoźnik Francji, Air France, zwiększa przepustowość szybciej niż inne europejskie linie lotnicze. Braki kadrowe wciąż stanowią problem, ale tej zimy niektóre popularne trasy transatlantyckie powracają, aby zaspokoić popyt, w tym trasa Newark do Paryża z lotniska Charles de Gaulle, która rozpocznie się 12 grudnia oraz nowa trasa obsługująca sześć lotów dziennie między Paryżem a Nowym Jorkiem – lotniskiem John F. Kennedy’ego.

  • Dublin, Irlandia

Lotnisko w Dublinie było tego lata nękane opóźnieniami na pasach bezpieczeństwa i odpraw, ale Dublin Airport Authority (DAA) oznajmiło, że te czasy oczekiwania zostały znacznie skrócone, ponieważ lotnisko nadal zatrudnia więcej pracowników, aby podnieść poziom obsługi do poziomu sprzed wybuchu pandemii. Jednak opóźnienia lotów nadal trwają. Ostatnio lotnisko doświadczyło od 50 do 100 opóźnień lotów dziennie. Dodatkowo zagubiony bagaż to kolejny problem na lotnisku, z ponad 4000 sztuk bagażu zgłoszonych zagubionych lub zaginionych tego lata.

 

Jak może to wpłynąć na podróż?

Oprócz tego, że lot może być opóźniony lub odwołany, doświadczenia na lotnisku mogą być chaotyczne. Podróżni stoją w długich kolejkach przy stanowiskach odprawy, kontroli bezpieczeństwa i imigracji. Na lotnisku w Amsterdamie linia bezpieczeństwa rozciągała się na zewnątrz, zmuszając lotnisko do ograniczenia przybycia pasażerów na nie więcej niż cztery godziny przed ich lotami. Bagaż nagromadził się na lotniskach w całej Europie i opóźnił dotarcie do pasażerów, ponieważ nadal brakuje osób zajmujących się bagażem. Według danych liczba odwołań i opóźnień lotów w Europie tego lata jest od trzech do pięciu razy wyższa niż w Stanach Zjednoczonych. Z całkowitej liczby lotów odwołanych na całym świecie w tym sierpniu 60% z nich znajduje się w Europie. Ogromna liczba 15 700 lotów zaplanowanych na sierpień zostało odwołanych.

Zatłoczone lotnisko

 

Co można zrobić jako pasażer?

  • Warto wcześniej sprawdzać komunikaty na stronie lotniska i linii lotniczej. Najważniejsze jest, aby nie panikować i nie sugerować się wpisami w mediach społecznościowych (oprócz oficjalnych kont lotnisk i przewoźników). Czasami wpisy nie są poparte żadnymi wiążącymi informacjami i mogą przekazać Wam nieprawdziwy obraz sytuacji.
  • Korzystając z naszych usług, pamiętajcie, że jeżeli linia lotnicza poinformuje FRU.PL o modyfikacji rejsu, tak szybko, jak to tylko możliwe przekażemy drogą e-mailową wszystkie niezbędne informacje wraz z nowymi szczegółami podróży. Prosimy o regularne sprawdzanie skrzynki e-mailowej.
  • Zachęcamy do śledzenia statusu lotu na stronie linii lotniczej, jak również na stronie lotniska, z którego zaplanowany jest lot.
  • Przypominamy, iż tylko w przypadku anulowana lotu bądź zmiany godziny odlotu przekraczającej 5 godzin, mają Państwo prawo do bezpłatnej modyfikacji planu podróży lub zwrotu kosztów biletów lotniczych. Jeżeli lot jest potwierdzony wszelkie zwroty i zmiany mogą zostać wprowadzone wyłącznie zgodnie z warunkami taryfy zakupionych biletów.

W czasach dynamiczne zmieniającej się sytuacji polecamy skorzystać z kilku naszych rozwiązań, które pomogą Wam zniwelować skutki nieprzewidzianych zmian.

FRU Fast Refund — ekspresowy zwrot na wypadek zmian lub anulacji wprowadzonych przez linię. Minimalizujemy ryzyko blokowania środków, szybko zwracamy gotówkę lub wysyłamy voucher. Możecie zapomnieć o trudnym procesie zwrotu u linii lotniczej, niepewności i długim czasie oczekiwania, który trwa średnio 30-60 dni. Sprawdźcie więcej informacji tutaj

 

FRU Flex — pozwalający na anulację lub zmianę biletu do 24 godzin przed wylotem, bez okazywania dokumentów, przedstawiania uzasadnień. Dzięki temu możecie otrzymać zwrot 90% ceny biletu lub zmień lot, do ceny oryginalnego biletu. Bardzo ważne jest to, że zwrot środków otrzymacie już do 3 dni roboczych na konto. Więcej informacji znajdziecie klikając tutaj.  

 

FRU Trip Protect — zapłacimy za alternatywne połączenie, jeśli linia lotnicza zmieni lub odwoła lot. Poznaj produkt lepiej, czytając dodatkowe informacje tutaj

 

Rady dla podróżników

  • Stawicie się wcześniej i zabierzcie ze sobą tylko torbę podręczną, którą można zabrać na pokład. Dzięki temu ograniczacie możliwość, że Wasz bagaż zostanie zgubiony, albo będziecie musieli na niego długo czekać po przylocie.
  • Zróbcie zrzut ekranu swojej karty pokładowej, aby mieć do niej łatwy dostęp, gdy tylko dotrzecie na lotnisko. Możesz także zapisać ją na swoim Apple Wallet na iOS lub PassWallet na Androida. Posiadanie możliwej do zeskanowania wersji karty pokładowej w trybie offline może oszczędzić konieczności szukania do niej dostępu, gdy Wi-Fi na lotnisku jest słabe, a kolejki długie.

 

Jak uzyskać zwrot pieniędzy za odwołany lot?

W przypadku lotów w Europie rozporządzenie UE 261 określa zasady odszkodowania i pomoc dla pasażerów w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu, lub braku możliwości wejścia na pokład. Jeśli lot przylatuje lub odlatuje z lotniska w Unii Europejskiej, macie prawo do 600 euro za duże opóźnienia lub odwołania. Linia lotnicza często rozdaje pasażerom papierowe formularze do wypełnienia lub udostępnia formularz elektroniczny na swojej stronie internetowej.

Lotniska nie były przygotowane do radzenia sobie z popytem na podróże, gdy tego lata ograniczenia związane z koronawirusem zostały znacznie zniesione. Szacuje się, że wiosną i latem 2020 roku około 400 000 pracowników lotnictwa zostało zwolnionych, zwolnionych lub zagrożonych zwolnieniem, a szefowie powoli zatrudniali i szkolili nowych początkujących. W niektórych przypadkach nowym pracownikom oferowano kontrakty poniżej normy, przez co powrót do branży był mniej atrakcyjny niż przed pandemią. Inflacja i stagnacja płac w sektorze turystycznym wywołały strajki na całym świecie. Problemy te prawdopodobnie nie zostaną rozwiązane przed końcem roku, więc zakłócenia będą cechą jesiennych, a nawet zimowych podróży.

Oczywiście warto pamiętać, że groźba strajku jest właśnie tym: groźbą. Strajki są przede wszystkim wykorzystywane jako karty przetargowe w negocjacjach między związkami a pracodawcami, więc zawsze istnieje szansa, że obie strony dojdą do porozumienia, zanim faktycznie dojdzie do strajku i zakłóceń w podróży. W każdym razie, jeśli Wasza podróż obejmuje którąkolwiek z powyższych linii lotniczych, miejsc docelowych i dat, miejcie oko na status swojego lotu i przygotujcie się na bardziej chaotyczną ale nie niemożliwą, podróż niż zazwyczaj.